**شرح فصوص قیصری حضرت علامه جوادی آملی 2 **

ساخت وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله تعالی:

خدای سبحان به ما #نعمت داد و ما باید شاکر باشیم ، #شکر آن نعمت آن است که #علم را منتشر بکنیم و بجا عرضه کنیم.
کما قال: "و أما بنعمة ربّک فحدث" یعنی متذکر نعمت باش؛ نه حدیث بگو این دارم و آن دارم ، بگو این داد و اون داد؛ نه این دارم و آن دارم.

گاهی خدای سبحان می فرماید: متذکر نعمت باشید؛ گاهی می فرماید متذکر منعم باشید.
اوائل امر، انسان را به #تذکار_نعمت وادار می کند و در اواخر امر به تذکار خود منعم.
به اوساط می فرمایند " اذکروا نعمتی التی انعمتُ علیکم "؛
بعد به آن اوحدی می فرماید: "واذکرونی اذکرکُم".
دیگر سخن از ذکر نعمت نیست؛ سخن از مشاهده ی منعم خواهد بود.

#حکیم ناچار است براهینی اقامه کند که خدا عادل است و چون خدا عادل است در این دنیا بَدان به کیفر اعمالشان می رسند ، پس یک نشئه ای است که در آن نشئه به حسابها رسیده می شود و آن #بهشت و #جهنمی دارد اما ما که بهشت را می بینیم و جهنم را می بینیم این نیازی به استدلال ندارد ،یا متکلم و محدث ناچار است به آُزلفت الجنة للمتقین ، یا أُعدت للکافرین درباره جهنم استدلال کند به عنوان یک سند نقلی؛
ولی کسی که مانند حارثة ابن مالک می گوید من جهنم و اهلش را و بهشت و اهلش را می بینم این چه نیازی به #استدلال دارد؟ استدلال چه عقلی چه نقلی در رشته های مسائل شهودی جز تایید نقش دیگری ندارد .

یا اگر حضرت امیر سلام الله علیه در خطبه قاصعه می فرماید " إنّی أری نور الوحی و أشمُ ریح النبوة "
فرمود من نور وحی را می بینم و ریح نبوت را با شامه ام استشمام می کنم ، کسی که #نبوت را مشاهده می کند و نور #رسالت را مشاهده می کند ، این چه احتیاج دارد که برای او برهان اقامه بکنی که بشر مدنی بالطبع است و بدون #قانون نمی شود و قانون گذار باید ماورای طبیعی باشد بنابراین نبوت عامه را از این قانون بخواهی برایش ثابت کنی.
آری آن کسی که نه جهنم را می بیند و نه بهشت را، نه نور وحی و رسالت را می بیند و فوق همه ی اینها ، نه به جایی رسیده است که بگوید : " ما کنتُ أعبُدُ رباً لم أَرَه "باید برای او با #برهان های #حدوث یا #حرکت یا #امکان یا #نظم و مانند آن مبداء، اثبات بشود و از راه عدل خدای سبحان معاد اثبات بشود و مانند آن .
پس راه تنها راه عقل یا نقل نیست ،راه عقل یا راه نقل برای کسی که اهل #بصیرت نیست، راه است ولی اگر کسی بتواند با مشاهده، حقایق را بنگرد #عقل برای او تایید است ، نقل برای او تایید است ،آنگاه عقل و نقل دستیار کار اوست و به عقل و به نقل بها می دهد.

___________________-

پیاده شده از فایل صوتی شرح فصوص قیصری

اختصاصی وبلاگ معالم الدین

مطلب زیبای ** ارتباط دنیا و خواب **...
ما را در سایت مطلب زیبای ** ارتباط دنیا و خواب ** دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2maalemoddinc بازدید : 50 تاريخ : سه شنبه 10 بهمن 1396 ساعت: 16:05